Razvoj gradskog prevoza u Nišu

Prema nekim izvorima pre pojave prvog ozbiljnog sistema za prevoz putnika u Nišu su putnike prevozila taksi vozila i jedan mini autobus.

Tramvaji u Nišu

Prvi ozbiljni transportni sistem za prevoz putnika u Nišu, bio je tramvajski sistem koji je u eksploataciji bio od 16. novembra 1930. godine do 10.avgusta 1958. godine. Zanimljivo je da su tramvaji dodeljeni Nišu na ime ratne odštete. U Nišu su na deonici od Niša do Niške banje saobraćale dve tramvajske linije:

  1. Linija 1: Železnicka stanica – Ćele kula,
  2. Linija 2: Železnicka stanica – Niška banja.
samo tramvaji dve linije
Trase tramvajskih linija broj 1 i 2 (Izvor podloge za crtanje: google maps)

Detaljnije o tramvajima možete procitati OVDE.

Pedesetih godina, paralelno sa tramvajima uvedene su tri autobuske linije:

  • Autobuska linija 1: Ledena stena – Vojna bolnica (Elektronska industrija),
  • Autobuska linija 2: Bubanj – Naselje Maršal Tita,
  • Autobuska linija 3: Pozorište – Palilula – Komren.

Paralelno funkcionisanje autobuskog i tramvajskog sistema se odvijalo do 10. avgusta 1958. godine kada je tramvajski podsistem ukinut. Autobusi koji su saobraćali do 1958.godine bili su marke Leyland. Na sledećoj slici su prikazane trase linija (isprekidano za liniju 2 kroz centralni deo grada je najverovatnija trasa).

tramvaji i autobusi
Tramvajska linija 1 i autobuske linije 1, 2 i 3. (Izvor za crtanje podloge: google maps)

Gradski prevoz nakon ukidanja tramvaja

Nakon ukidanja tramvaja, od 11.avgusta 1958. godine u Nišu funkcionišu sledeće autobuske linije:

  • Linija 1: Ledena Stena – Niška banja (autobusi saobraćaju na 9 minuta),
  • Linija 2: Bubanj – Naselje Maršal Tita (autobusi saobraćaju na 22 minuta ili po potrebi na 15 minuta),
  • Linija 3: Pozorište – Palilula – Komren (saobraća 2 autobusa).

Na slici su prikazane navedene autobuske linije (isprekidano za liniju 2 kroz centralni deo grada je najverovatnija trasa)

samo autobusi
Autobuske linije nakon ukidanja tramvaja (izvor za crtanje podloge: google maps)

Na pomenutim linijama saobraćalo je 32 autobusa marke Fap iz Priboja. U početku je tramvajska garaža (na mestu današnjeg Kliničkog centra, rekonstruisana u garažu za autobuse, dok 1971. godine nije napravljena nova, savremena garaža za autobuse na tadašnjem Bulevaru Lenjina (Bulevar Nemanjića danas). Autobuski saobraćaj je poveren novoosnovanoj radnoj organizaciji „Niš ekspres“.

Javljala se i ideja da se u sistem javnog prevoza uvede i trolejbuski podsisitem, međutim od toga se brzo odustalo.

Šezdesetih i sedamdesetih godina se autobuski sistem najverovatnije širio, međutim, ne postoje tačni podaci, ili ja jednostavno do njih nisam došao. Takođe, nepoznat mi je i sistem naplate karata.

Osamdesetih godina mreža linija javnog prevoza izgleda kao na sledećoj slici. Ovom prilikom se puno zahvaljujem Iliji Periću autoru fotografije, koji mi je dozvolio da sliku okačim na svoj blog.

IMG_20151203_220338 (2)1
Šema linija gradskog saobraćaja iz osamdesetih godina (Izvor: Ilija Perić)

Prema ovoj šemi, vidi se da je fukcionišu sledeće linije:

  • Linija 1: Vulkan – Niška banja (linija je funkcionisala kao „paket“ i sastajala se od više podlinija. Trasa linije nije predviđala prolazak preko Trga Kralja Aleksandra već Vardarskom ulicom u smeru ka Niškoj banji),
  • Linija 2: Bubanj – Donja Vrežina (zanimljivo je da se trasa linije pružala drugačije nego danas. Ova linija nije prolazila kroz centar grada, već kroz sadašnju ulicu Nikole Pašića, koja je tada najverovatnije bila dvosmerna – ulica pored Kalče),
  • Linija 3: Pozorište – Palilula – Naselje Ratko Jović (linija je od Narodnog pozorišta saobraćala prema Paliluli ulicom Hajduk Veljka, zatim Stanoja Bunuševca, Njegoševom, Ured (sadašnji Trg Kralja Aleksandra) i dalje bulevarom 12. februar kao naselju Ratko Jović.
  • Linija 4: Elektronska industija – Naselje Ratko Jović (najzanimljivija linija, i pretpostavljam da je funkcionisala samo u tzv.“špicevima“: Najverovatnije je funkcionisala samo kada su ljudi odlazili i vraćali se sa posla – „radnička“ linija. Trasa je više nego zanimljiva: Od Elektronske industijre, do Ćele kule, ulicom Branka Miljkovića, Proleterski most, Knjaževačka, Jagodin mala, Nišavska ulica, Šumatovačka, Autobuska stanica, bulevar 12. februar do naselja Ratko Jović
  • Linija 5: Železnička stanica – Pantelej (trasa je slična kao i dan danas samo što se ne predviđa prolazak preko Trga Kralja Aleksandra u smeru ka Panteleju. Zanimljivo je da se autobus okretao na mestu sadašnje crkve Svetog Pantelejmona).
  • Linija 6: Železnička stanica – Mz „Mediana“ (sadašnje Duvanište). Slično, kao linija 5, trasa zaobilazi Trg Kralja Aleksandra, a po šemi, takođe se vidi da se linija bila kraća nego sada).
  • Linija 7: nepoznato
  • Linija 8: Pozorište – Novo groblje  (trasa linije se protezala od Naorodnog pozorišta, preko Ureda, ulicom Vojvode Putnika i dalje redovnog trasom kao Novom groblju, bez svraćanja u Pasi Poljanu).

Veliki broj naselja koji sada imaju autobuski prevoz u to vreme nisu ni postajala, npr. Čalije, Durlan i Donja Vrežina su bili znatno manji itd.

Devedesetih godina javni prevoz u Nišu se odvija na sledećim linijama:

  • Linija 1: Vulkan – Novo selo (ili naziv Mz „9.maj“) – Ledena stena – Ćele kula – Elektronska industirja – Niška banja (linija 1 je oduvek funkcionisala kao „paket linija“; u sklopu linije 1 funkcionisalo je mnogo lokalnih linija kao npr. Novo selo – Niška banja, Novo selo – Ćele kula, Vulkan – Niška banja, Vulkan – Ćele kula, Ledena stena – Ćele kula, Ledena stena – Elektronska industija, Ledena stena – Niška banja, Kičevo – Ćele kula, Kičevo – Elektronska industrija, Kičevo – Niška banja, Niška banja – Trg Kralja Aleksandra),
  • Linija 2: Bubanj – Mz „Stevan Sindjelić“ (odnosno Donja Vrežina); trasa linije je devedesetih prolazila kroz sam centar grada, mada se u nekom periodu autobus umesto na Bubnju okretao kod Železnicke stanice (ulicom Vojvode Putnika, umesto ka Bubnju desno kroz Kajmakcalansku do Železnicke stanice; u kasnim devedesetim godinama pojavljuje se i linija Trg JNA – Čalije sa svega nekoliko polazaka u toku dana, i to mahom u „špicevima“),
  • Linija 3: Naselje Ratko Jović  – Palilulska rampa,
  • Linija 4: Elektronska industija – Naselje Ratko Jović (linija je saobraćala samo u tzv.“špicevima“, i najverovatnija joj je promenjena trasa linije kroz centralni deo grada. Mislim da je ukinuta „raspadom“ Elektronske industrije)
  • Linija 5: Železnička stanica – Somborska,
  • Linija 6: Železnička stanica – Duvanište,
  • Linija 7: Trg JNA (Trg Kralja Aleksandra) – Durmitorska (trasa linije: Trg JNA, Marger, Staro groblje, Vojvode Gojka, Fakultet zaštite na radu, Durmitorska; linija je imala svega nekoliko polazaka u toku dana),
  • Linija 8: Trg JNA – Novo groblje (i dalje bez svraćanja u Pasi poljanu),
  • Linija 9: Trg JNA – Naselje Branko Bjegović,
  • Linija 10: Trg JNA – Gabrovačka reka,
  • Linija 11:Trg JNA – Medoševac,
  • Linija 12: Tehnički fakulteti – Njegoševa,
  • Linija 13: Trg JNA – Bulevar Lenjina (Bulevar Nemanjića).

Devedesetih godina na gore pomenutim linijama saobraćali su mahom zglobna vozila (oslim na liniji 7, 11 i 12) marke Sanos 200 i Ikarbus 161. Iako su devedesete godine poznate kao jako „teške“, usled sankcija, embarga i nemaštine, javni prevoz se odvijao redukovano ali kontinuirano. Primera radi, u Beogradu su se u tim godinama javljali veliki problemi u javnom prevozu zbog sankcija, nestašice goriva i slično. Sistem naplate karata je bio poluautomatski, odnosno, pored prvih vrata stajao je aparat za poništavanje karata. Pored mesečnih karata, u prodaji su bile i karte za jednu vožnju kao i karte za 12 vožnji (tzv. pantljičare).

Od 2000. godine, dolazi do malog menjanja mreže linija javnog prevoza zbog širenja grada. Tako da sada gradski prevoz funkcioniše na sledeći način:

  • Linija 1: Vulkan – Novo selo (ili naziv Mz „9.maj“) – Ledena stena – Ćele kula – Elektronska industirja – Niška banja (i dalje funkcioniše kao „paket“ linija),
  • Linija 2: Bubanj – Donja Vrežina (gubi se naziv „Mz Stevan Sinđeloć“); i dalje se pojavljuje linija Trg Vojske Jugoslavije – bivši Trg JNA – Čalije sa svega nekoliko polazaka),
  • Linija 3: Naselje Ratko Jović  – Palilulska rampa – Mokranjčeva (linija je produžena do vrha Mokranjčeve ulice),
  • Linija 4: Elektronska industija – Naselje Ratko Jović (mislim da je prestala da funkcioniše raspadom Elektronske industrije)
  • Linija 5: Železnička stanica – Somborska,
  • Linija 6: Železnička stanica – Duvanište,
  • Linija 7: Trg VJ  – Durmitorska,
  • Linija 8: Trg VJ – Novo groblje (i dalje bez svraćanja u Pasi poljanu),
  • Linija 9: Trg VJ – Naselje Branko Bjegović (pojavljuje se naziv i „Pribojska“)
  • Linija 9A: Trg VJ – Donji Komren,
  • Linija 10: Trg VJ – Gabrovačka reka,
  • Linija 11:Trg VJ- Medoševac,
  • Linija 12: Tehnički fakulteti – Njegoševa,
  • Linija 13: Trg VJ – Bulevar Lenjina (Bulevar Nemanjića).
  • Linija 34: Aerodrom – Autobuska stanica – Železnička stanica – Aerodrom (ova tzv. „kružna“ linija, je krenula sa funkcionisanjem 2004. godine, a zanimljivo je da je imala samo jedan smer. Karakteristično za liniju 34 je u tome što je karta za jednu vožnju bila jeftinija jer je prevoznik jedino na ovoj liniji bio „Aerodrom“ Niš – na ostalim linijama prevoznik je bio Niš ekspres. Autobusi kojima je obavljan prevoz su dopremljeni iz Pariza kao donacija Gradu Nišu).

2005. godina predstavlja neku vrstu „prekretnice“ za niški sisitem javnog prevoza. Naime, usled dugovanja Grada prema prevozniku „Niš ekspres“, pomenuti prevoznik je maksimalno smanjio broj polazaka, čak i pored jako visoke cene karte za tadašnje uslove. Tadašnje gradsko rukovodstvo odlučuje da na ulice Niša pored prevoznika Niš ekspred, u prevoz putnika se uključe i drugi, privatni prevoznici iz Beograda. Tako da na ulice Niša dolaze vozila firmi „Lekon“, „Trasprodukt“, „Veritimo“, „Ćurdić“ itd. Vozila koja se po prvi put pojavljuju na ulicama grada Niša (pored Sanosa i Ikarbusa) pojavljuju se i vozila marke Nibus (nastali rekonstrukcijom zglobnih Sanosa i Ikarbusa), a dolaskom privatnih prevoznika i vozila marke FAP, Liaz, Maz itd. Pojavljuje se kondukterski sistem naplate karata.

Dolazi do poljuljanog stanja u sistemu jer dolazi do međusobnog „utrkivanja“ autobusa za putnike. Od tada se i javlja kondukterski sistem naplate karata u vozilima privatnih prevoznika. Od te 2005. godine gradski prevoz funkcioniše na sledeći način:

  • Linija 1Novo selo (ili naziv Mz „9.maj“) – Ledena stena – Ćele kula – Elektronska industirja – Niška banja (i dalje funkcioniše kao „paket“ linija, dok priatni prevoznici obavljaju prevoz isključivo od Novog sela do Niške banje, autobusi više ne saobraćaju do Vulkana zbog prestanka rada te fabrike),
  • Linija 2: Bubanj – Donja Vrežina,
  • Linija 3: Naselje Ratko Jović  – Palilulska rampa – Mokranjčeva 
  • Linija 4: Elektronska industija – Naselje Ratko Jović (mislim da je prestala da funkcioniše raspadom Elektronske industrije)
  • Linija 5: Železnička stanica – Somborska,
  • Linija 6: Železnička stanica – Duvanište,
  • Linija 7: Trg JNA (Trg Kralja Aleksandra) – Kalač brdo (više se ne pojavljuje natpis „Durmitorska“,
  • Linija 8: Trg JNA – Novo groblje (i dalje bez svraćanja u Pasi poljanu),
  • Linija 9: Trg JNA – Naselje Branko Bjegović (pojavljuje se naziv i „Pribojska“)
  • Linija 9A: Trg JNA – Donji Komren,
  • Linija 10: Trg JNA – Gabrovačka reka,
  • Linija 11:Trg JNA – Medoševac,
  • Linija 12: Tehnički fakulteti – Njegoševa,
  • Linija 13: Trg JNA – Bulevar Lenjina (Bulevar Nemanjića).
  • Linija 34: Aerodrom – Autobuska stanica – Železnička stanica – Aerodrom (i dalje samo A smer),
  • Linija 38: Mramor – Čalije (novouvedena linija na kojoj su saobraćala isključivo vozila privatnih prevoznika. Trasa linije 38: Mramor, Novo selo, Ledena stena, Železnička stanica, Kičevo, Trg Kralja Aleksandra, Trg Kralja Milana (centar), Učiteljski dom, Knjaževačka ulica, Robna kuća „Sinđelić“, Matejevački put, Čalije)
mreza linija 2005
Mreža linije iz 2005. godine

2006. godine Saobraćajni fakultet iz Beograda radi prvu studiju javnog gradskog prevoza u istoriji grada Niša. Nakon toga, svakom prevozniku je pripao određeni „paket“ linija. Sistem počinje da se dovodi u red od septembra 2008. godine. Sada se javni prevoz obavlja na sledećim linijama:

  • Linija 1: Ledena Stena – Niška banja (prevoznik: Niš ekspres, zglobna, troosovinci i solo vozila Nibus, trasa ista kao i prošlih godina),
  • Linija 2: Bubanj – Donja Vrežina (prevoznik: Ćurdić, solo vozila Maz, trasa linije kao i prošlih godina),
  • Linija 3: Naselje Ratko Jović – Elektronska industrija (nakon izgradnja terminusa linija se produžava do Brzog broda kada ovo naselje po prvi put dobija gradsku liniju), (prevoznik: Niš ekspres, troosovinci i solo vozila Nibus, trasa: Bulevar 12. februar, centar grada, Ćele kula, Elektronska industija, Brzi brod),
  • Linija 4: Bubanj – Čalije (nova linija; prevoznik: Ćurdić, solo vozila Maz, trasa linije: Bubanj, Vojvode Putnika, Oblićev venac, Trg Kralja Aleksandra, centar grada, Lutkarsko pozorište, Bolnica, Ćele kula, Branka Miljkovića, Merkator, Vizantijski bulevar, Bulevar Medijana, Čalije),
  • Linija 5: Železnička stanica – Somborska (prevoznik: Lekon, solo vozila Liaz, trasa linije ista),
  • Linija 6: Železnička stanjica – Duvanište (prevoznik: Transprodukt, solo vozila Fap, trasa linije ista),
  • Linija 7: Trg Kralja Aleksandra – Kalač brdo (prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Nibus, trasa linije ista),
  • Linija 8: Gabrovačka reka – Novo groblje (linija dobijena spajanjem dve radijalne linije, prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Nibus, trasa linije ista kao trase predhodnih linija 8 i 10 iz devedesetih godina),
  • Linija 9: Trg KA – Pribojska (odnosno Naselje Branko Bjegović; prevoznik: Lekon, solo vozila Liaz, trasa linije ista),
  • Linija 10: Ćele kula – Novo selo (prevoznik: Niš ekspres, zglobna, troosovinci i solo vozila Nibus, trasa ista kao ranije),
  • Linija 11: Medoševac – Mokranjčeva (prevoznik: Lekon, solo vozila Liaz, trasa linije ista kao trase linija 11 i deo trase linije 3 iz devedesetih)
  • Linija 12: Njegoševa – Donji Komren (nova linija, prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Nibus, trasa: Kragujevačka, Njegoševa, Trg Pavla Stojkovića, Autobuska stanica, Aleksandra Medvedeva, Bulevar Nikole Tesle, Danila Kiša, Mariborska, ulica Mladosti),
  • Linija 13: Trg KA – Bulevar Nemanjića – Ćele kula (prevoznik: Transprodukt, solo vozila Fap, trasa ista kao ranije),
  • Linija 34: Aerodrom – Autobuska stanica – Železnička stanica – Aerodrom (linija ima oba smera, prevoznik: Aerodrom Niš, solo vozla Fap, trasa ista kao ranije),
  • Linija 36: Trg KA – Mramor (studijom definisana da pripadne prigradu, međutim saobraća kao gradska linija, prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Nibus, trasa: Trg KA, Železnička stanica, Ledena stena, Novo selo, Mramor. Posle toga je vrlo kratko saobraćala preko Minovog naselja – dok nije produžena linija 1)
  • Linija 38: Mramor – Čalije – UKINUTA!
mreza linija 2010
Mreža linija iz 2010. godine

Ovakvo funkcionisanje linija je zašivelo, međutim treba pomenuti sledeće:

  • Od decembra 2009. godine noćne linije na linijama: 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 i 13,
  • U martu 2011. godine nekoliko polazaka na liniji 10 je produženo do fabrike Jura (tzv. „radnički“ polasci),
  • U aprilu 2011. goidne linija 1 je produžena do Minovog naselja. Zapravo, autobusi se ne okreću na okretnici ledena stena, već produžavaju ulicom Dimitrija Tucovića, Petra Aranđelovića do Minovog naselja. Iako su u početku svi polasci saobraćali do Minovog naselja, kasnije je došlo do redukcija, pa su neki polasci saobraćali do Ledene stene, a neki do Minovog naselja,
  • U aprilu 2012. godine linija 2 je produžena do Donje Vrežine 2. Iako je bilo reči da će svi autobusi produžavati, ipak se desilo to, da je skoro svaki drugi polazak produžavao do Donje Vrežine 2,
  • U aprilu 2012. godine linija 7 je produžena do Sarajevske ulice, odnosno do naselja Šljaka. Autobusi su sa Kalač brda, umesto do Trga Kralja Aleksandra, nastavljali pored Autobuske stanice bulevarom 12. februar, i zatim Sarajevskom ulicom),
  • U januaru 2013. godine linija 13 je sa skoro svakim drugim polaskom produžena do naselja Delijski vis. Autobusi su nastavljali ulicom Marina Držića do kraja ulice. Pojedini polasci na liniji 3 saobraćaju do Suvog dola.
  • U novembru 2013. godine pojedini polasci na liniji 6 su produženi do Skopske ulice u Donjoj Vrežini. Autobusi su umesto u Duvaništu, produžavali preko novog mosta i dalje ka Skopskoj ulici.

I dalje je prisutan kondukterski sistem naplate karata.

Od septembra 2014. godine usled nove javne nabavke, novog tendera za gradski prevoz javni prevoz funkcioniše na sledeći način:

  • Linija 1: Minovo naselje – Ledena stena – Niška banja (prevoznik: Niš ekspres, solo, troosovinci i zglobna vozila Nibus, Mercedes Citaro, Man; trasa ista, ne saobraća baš svaki polazak do Minovog naselja),
  • Linija 2: Bubanj – Donja Vrežina – Donja Vrežina 2 (prevoznik: Arriva Litas, solo vozila Merdes citaro, Ikarbus 103; trasa ista),
  • Linija 3: Naselje Ratko Jović – Brzi Brod – Suvi do (prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Merces Citaro, Mercedes Conecto, Nibus solo, Nibus troosovinac, trasa ista),
  • Linija 4: Bubanj – Čalije (prevoznik: Arriva Litas, solo vozila Merdes citaro, Ikarbus 103; trasa ista),
  • Linija 5: Železnička stanica – Somborska (prevoznik: Arriva Litas, solo vozila Merdes citaro, Ikarbus 103; trasa ista),
  • Linija 6: Železnička stanica – Duvanište – Skopska (prevoznik: Ćurdić, solo vozila Maz, trasa ista),
  • Linija 7: Kalač Brdo – Sarajevska (prevoznik: Direkcija za gradski prevoz – preuzeli vozila i osoblje od Aerodroma Niš, solo vozila Fap, trasa ista. Međutim, pojedini polasci su saobraćali: Kalač brdo  – Medoševac – Sarajevska, a kasnije je uvedena linija 7a: Trg Kralja Aleksandra – Medoševac),
  • Linija 8: Gabrovačka reka – Pasi poljana – Novo groblje (prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Merces Citaro, Mercedes Conecto, Nibus solo, Nibus troosovinac, trasa ista),
  • Linija 9: Mokranjčeva – Naselje Branko Bjegović (prevoznik: Niš ekspres, solo vozila Merces Citaro, Mercedes Conecto, Nibus solo, Nibus troosovinac, trasa: Mokranjčeva – Palilulska rampa, Stanoja Bunuševca, Marger, Trg KA, Bulevar 12.februar, Pribojska),
  • Linija 10: Ćele kula – Naselje „9.maj“ (prevoznik: Niš ekspres, solo, troosovinci i zglobna vozila Nibus, Mercedes Citaro, Man),
  • Linija 11: UKINUTA,
  • Linija 12: Njegoševa – Donji Komren (prevoznik: Direkcija za javni prevoz, solo vozila Fap, trasa ista),
  • Linija 13: Trg KA – Ćele kula – Delijski vis (revoznik: Ćurdić, solo vozila Maz, trasa ista),
  • Linija 34: Aerodrom – Autobuska stanica – Železnička stanica – Aerodrom (prevoznik: Direkcija za javni prevoz, solo vozila Fap, u početku je linija soobraćala skraćeno: Tehnički fakulteti – Autobuska stanica – Železnička stanica – Tehnički fakulteti. Međutim nakon protesta građana i pisanje peticija liniji je trasa opet vraćena stara trasa).
  • Linija 36: Trg Kralja Aleksandra – Mramor (prevoznik: Niš eskpres, solo vozila Nibus)
SEMA LINIJA 2015 NOVO
Mreža linija iz 2015. godine

Od septembra 2016. godine kondukteri dobijaju eletronski uređaj koji olakšava izdavanje karte u gradskom prevozu. Sada se karte ne pišu, već štampaju na licu mesta uz pomoć prenosivih – mobilnih aparata, pa je na taj način, prema rečima nadležnih eliminisana pojava prodaje „duplih karata“.

Ovaj tekst je urađen na osnovu ne baš proverenih izvora, maho po sećanju. Molio bih vas da ako primetite neke greške, nepravilnosti i slično da me slobodno ispravite. Cilj mi je da na jednom mestu imamo razvoj sistema javnog prevoza grada Niša!

Unapred zahvalan trafficman! 🙂

 

Advertisements

One Comment Add yours

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s